دبیرخانه شورای دین پژوهان

www.dinpajoohan.com
دبیرخانه شورای دین پژوهان

۲۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

/ تشریح قضاشدن نماز حضرت سلیمان(ع)

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه عالم خلقت حق است تاکید کرد: قرآن به همین دلیل که عالم حق است و بازیچه نیست معاد را بالضروره لازم می‌داند. %d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85-%d9%85%d8%b9%d8%a7%d8%af-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d8%b9%d9%86%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%85%d8%b1%db%8c-%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%ab%d8%a7%d8%a8%d8%aa-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%da%a9%d9%86%d8%af--%d8%aa%d8%b4%d8%b1%db%8c%d8%ad-%d9%82%d8%b6%d8%a7%d8%b4%d8%af%d9%86-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2-%d8%ad%d8%b6%d8%b1%d8%aa-%d8%b3%d9%84%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86(%d8%b9)

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی  27 اردیبهشت در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در سخنانی با بیان اینکه انسان مرگ را می‌میراند نه مرگ انسان را تصریح کرد: معاد در چندین آیه قرآن اثبات شده است زیرا اگر معاد نباشد و هر کسی هرچه خواست انجام دهد عالم باطل و بازیچه خواهد شد.

وی با اشاره به استدلالات موجبه و سالبه در اثبات معاد گفت: آیاتی مانند «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ»(مومنون/115) و ... به طریق سالبه و آیات دیگری مانند آیه 22 سوره جاثیه به صورت موجبه اثبات کننده معاد هستند.

این مفسر قرآن عنوان کرد: مصالح ساختمانی نظام خلقت حقیقت است و چیزی که باطل و بازیچه است حق و حقیقت نیست لذا اگر هرکسی دروغ گفت و خلاف کرد و معادی در کار نباشد زندگی بیهوده و باطل نخواهد بود.

وی اظهار کرد: به همین دلیل قرآن معاد را ذلک الیوم نامیده و آن را قضیه بالضروره دانسته است، صرف نظر از اینکه انسان «کادح الی ربک» باشد یا اینکه خلاف مسیر الهی حرکت کند.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: انسان در طول زندگی دشمنی به نام مرگ دارد و اوست که مرگ را می‌میراند و وارد قیامت و محشر می‌شود.

این مفسر قرآن در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برخی از انبیاء الهی «هبة الله» هستند افزود: ابراهیم(ع) از خداوند اسحاق را خواست و خداوند به او فرزند داد، اما نوه از خدا نخواست اما خدا نافله یعنی نوه هم به او داد و همه را به عنوان هبه اعطا کرد.

وی ادامه داد: برخی از انبیاء هبه با واسطه هستند، اما حضرت عیسی(ع) هبه بی‌واسطه خدا به مریم(س) بود و فرشته‌ای متمثل او را در رحم مریم قرار داد.

وی با اشاره به قضیه سان دیدن حضرت سلیمان از ارتش خود و قضاشدن نمازش، تصریح کرد: در این آیات نامی از نماز و قضاشدن آن نیست، اما برخی مفسران به روایاتی از کلینی و دیگران استناد کرده‌اند که البته در این روایات این موضوع چندان روشن نیست، ولی شیخ طوسی به گونه‌ای آن را تفسیر کرده که درست است.

وی تاکید کرد: چون در صدر آیات مربوط به داستان حضرت سلیمان از ایشان به عناون «نعم العبد» و «اواب» یاد شده، نباید در این آیات نیز به گونه‌ای تفسیر کنیم که قداست ایشان زیر سوال برود. به همین دلیل مفسران گمانه‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: اینکه نمازی که از سلیمان قضا شد، نماز واجب بود یا مستحب و فضیلت بود یا اصل نماز، معلوم نیست، اما اصل نماز مطرح نبوده و اگر هم بوده به قاعده اهم و مهم قابل رفع است.

این مفسر قرآن تاکید کرد: مرزداری در اسلام بسیار مهم است و اگرچه نماز رکن دین است، اما قضا دارد و می‌توان آن را قضا کرد، اما  مرزداری قضا ندارد و دشمن اگر وارد کشور شد، دیگر نمی‌توان قضای آن را به جا آورد. لذا در هنگام خطر مرزداری مهم‌تر از نماز خواهد بود.

آیت‌الله جوادی آملی مرزداری را اعتکاف و مرابطه دانست و گفت: اعتکاف دو نوع است؛ نوعی همین مدل که سه روز را روزه می‌گیریم و معتکف می‌شویم، اما مرزداری نیز اعتکافی است که در آن خواب وجود ندارد، زیرا در آنجا دشمن در کار است. پس اگر حضرت سلیمان به فرض قضاشدن نماز واجب، مرتکب این امر شد، ترجیح اهم به مهم بوده است.

این مفسر قرآن تاکید کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی و امام راحل، این مملکت امن است، زیرا مرزدارانی هستند که تا پای جان خود می‌ایستند و کسانی بوده‌اند که در مرزهای کردستان یخ زدند، اما از مرزها دفاع  کردند و اولین ثواب هم برای این شهدا و امام راحل است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۱۸
موسسه دین پژوهان کشور



  در گردهمایی اساتید علوم عقلی از آیت الله بهشتی تجلیل  می شود

 


  در ششمین گردهمایی اساتید علوم عقلی، از مقام علمی آیت الله احمد بهشتی، استاد حوزه و دانشگاه تجلیل به عمل خواهد آمد. 

 

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ششمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که با روز چهارشنبه، 31 اردیبهشت ماه، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می شود، از مقام علمی آیت الله احمد بهشتی، استاد حوزه و دانشگاه تجلیل خواهد شد.

ارائه گزارش برنامه ها و فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی، ارائه نقطه نظرات اساتید علوم عقلی و ... از دیگر برنامه های گردهمایی ششم اعلام شده است.

یادآور می شود، در دومین گردهمایی اساتید علوم عقلی از مقام علمی آیت الله انصاری شیرازی، در گردهمایی سوم از مقام علمی حضرت آیت الله حسن زاده آملی، در چهارمین گردهمایی از مقام علمی آیت الله محمد محمدی گیلانی و در گردهمایی پنجم نیز از مقام علمی آیت الله سیدحسن سعادت مصطفوی تجلیل به عمل آمده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۱۷
موسسه دین پژوهان کشور
آغاز سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن از 5 خرداد/ اعلام آمادگی 75 کشور

%d8%a2%d8%ba%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%db%8c%e2%80%8c%d9%88%e2%80%8c%db%8c%da%a9%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d9%82%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a7%d8%b2-5-%d8%ae%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b9%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%a2%d9%85%d8%a7%d8%af%da%af%db%8c-75-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز در نشستی خبری گفت: سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 5 خردادماه، مقارن با شب مبعث حضرت رسول اکرم(ص) آغاز و یک هفته ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، امروز، شنبه، 27 اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئولان ستاد برپایی مسابقات در محل این سازمان برگزار شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۰۴
موسسه دین پژوهان کشور


حقوق شهروندی در فرمان 8 ماده ای امام

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین، و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین موضوع سخن «حقوق شهروندی در فرمان 8 ماده ای امام خمینی» است. این فرمان در شرایطی خاص در سال 61 صادر شد. هدف از صدور این فرمان تنها تذکر پاره ای از حقوق شهروندی بود که در آن زمان مورد تعدی یا بی توجهی برخی از مسئولان و نهادهای دولتی و شبه دولتی قرار گرفته بود. در این فرمان به مسئولان و دولتمردان تذکر داده شده که نباید حقوق شهروندی مردم زیر پا گذاشته و نادیده گرفته شود. از این رو، این فرمان با شأن نزولی خاص، معطوف به مسئله هایی خاص در آن دوران است و نباید انتظار داشت که همه موارد حقوق شهروندی را در بر گیرد.

پیش نویس حقوق شهروندی که اخیرا توسط دولت دکتر روحانی تهیه و تنظیم شده و در برخی جلسات کمیسیون حقوق بشر در تهران توسط اساتید حقوق هم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، در برگیرنده حقوق متعددی است که شهروندان در حکومت اسلامی از آن برخوردارند. از آن جمله می توان به حق حیات، حق احترام، حق حریم خصوصی،حق ازدواج، حق برخورداری از تامین اجتماعی ، حق آزادی اندیشه، حق آزادی بیان، حق امنیت فردی و اجتماعی، حق آموزش، حق برخورداری از اطلاعات آزاد و حق مالکیت خصوصی اشاره کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۰۱
موسسه دین پژوهان کشور

دبیرخانه شوراى دین پژوهان نشست هاى علمى سیاست وسیره نبوى را برگزار میکند

 

 آیت پیمان : سلسله نشست هاى علمى وپژوهشى شوراى دین پژوهان کشور در سال ٩٣ از  ایام فرخنده وبا میمنت بعثت حضرت خاتم الانبیاء صل الله علیه وآله آغاز میگردند.

 دکتر پیمان از برگزارى دو نشست علمى با موضوع سیاست وسیره نبوى در ایام عید مبعث خبر داد و اولویت هاى فعالیت دبیرخانه دین پژوهان را بر شمرد.

دبیر شوراى دین پژوهان گفت :

تداوم برگزاری کنگره دین پژوهان با عنوان موضوعات تخصصى ضرورى و مورد چالش در عرصه علمى ومعرفتى، برگزاری مراسم سالانه تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین و انتخاب پژوهش دینی برگزیده سال، برگزاری نشست های علمی تخصصی در  قم و دیگر استان ها ودر مراکز اسلامى ودانشگاه هاى خارج کشور، از اهم برنامه هایى است که براى سیاست گذارى وبرنامه ریزى در دستور کار شوراى دین پژوهان قرار دارند.

وى همچنین گفت:انتشار مجموعه مقالات و سخنرانی‌های نشست ها و کنگره های دبیرخانه، حمایت از پژوهش های دینی کاربردی و انجام پژوهش‌هاى میدانى در مسایل چالشى ومعضلات دینى جامعه زمینه سازی جهت حضور فعال محققان دینی در عرصه‌های مورد نیاز کشور، راه اندازی بانک اطلاعات جامع پژوهشگران فعال حوزه دین پژوهی کشور، تعامل و همکارى  علمى با مراکز پژوهشى حوزه‌هاى علمیه ودانشگاه هاى ایران وجهان، آموزش پژوهشگران دینى با رویکرد  به روش‌ها و ابزار و شبهات جدید و ادامه انتشار خبرنامه دین پژوهان از مهمترین برنامه‌های دبیرخانه می‌باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۳۵
موسسه دین پژوهان کشور
دبیر شورای عالی حوزه


  آیت الله مشکینی هیچ گاه تحت تاثیر پست و مقام قرار نگرفتدبیر شورای عالی حوزه

  آیت الله مشکینی هیچ گاه تحت تاثیر مقام قرار نگرفت 


  آیت الله مشکینی پس از آن که به سمت‌های عالی در نظام اسلامی رسیدند، کوچکترین تفاوتی در زندگی شخصی ایشان از حیث مادی و اجتماعی ایجاد نشد و با همان زهد و تقوا به زندگانی خویش ادامه دادند. 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۹:۴۹
موسسه دین پژوهان کشور
مدیر حوزه های علمیه


 


    آیت الله العظمی بهجت دغدغه انقلابی داشتندمدیر حوزه های علمیه

   آیت الله العظمی بهجت دغدغه انقلابی داشتند 


  مدیر حوزه های علمیه با بیان این که آیت الله العظمی بهجت ذوابعاد بودند وبرخی ابعاد ایشان ناشناخته ماند گفت: ایشان همواره توصیه هایی به امام خمینی(ره) و حرکت انقلاب داشتند که نشان از دغدغه ایشان در این مسیر بود. 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۹:۴۸
موسسه دین پژوهان کشور

شبلی شمیل جامعه شناس آلمانی : " امام علی بزرگ بزرگان عالم، بی همتا و نسخه ای است که شرق و غرب جهان نه در گذشته و نه امروز، صورتی بر طبق آن ندیده است. "

 


  امام علی(ع)  را چگونه بشناسیم؟

  امام علی(ع) را چگونه بشناسیم؟  


  شبلی شمیل جامعه شناس آلمانی درباره آن حضرت گفته: " امام علی بزرگ بزرگان عالم، بی همتا و نسخه ای است که شرق و غرب جهان نه در گذشته و نه امروز، صورتی بر طبق آن ندیده است. " 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۹:۴۵
موسسه دین پژوهان کشور
مشروح مذاکرات و مباحث



صورتجلسه سومین جلسه شورای دین پژوهان کشور

سومین جلسه شورای دین پژوهان کشور در تاریخ 28/1/93 تشکیل شد و موضوع و محورهای کنگره دین پژوهان کشور به عنوان دستور کار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مشروح مذاکرات و مباحث

 

 

آقای صاحبی: در دبیرخانه دین پژوهان کشور 14 مورد برنامه برای دستور کار سال جاری ارائه شده که به عنوان دستور کار، مورد بحث قرار گرفت.

ماده اول آن درجلسه گذشته مورد بحث قرار گرفت جمع بندی آن جلسه این شد که کنگره سالانه دین پژوهان برگزار شود و موضوعات جدیدی را محور بحث قرار دهیم و پیشنهاد آقای عماد هم این بود که کنگره های گذشته تجدید شود که آن پیشنهاد، رأی نیاورد و قرار شد موضوعاتی مانند بررسی دین پژوهی در جهان معاصر مورد توجه قرار بگیرد وضعیت پژوهشهای دینی مانند پژوهشهای فقهی، کلامی، قرآنی به عنوان نشست های اقماری کنگره اصلی باشد و لذا ما طبق پیشنهاد دفعه گذشته قرار شد امسال یا اوایل سال آینده کنگره داشته باشیم و موضوع دین پژوهی در جهان معاصر بحث شود و بعد 3 الی 4 نشست علمی داشته باشیم و تحت عنوان بررسی پژوهشهای فقهی کلامی و قرآنی و اگر فرصت شد سراغ موضوعات دیگر برویم و خواهشم این است که  سعی شود به یک مصوبه ای برسیم که انشاءالله کار مصوبه کلید بخورد تا آقای پیمان نیز وظیفه خود را بدانند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۱۸
موسسه دین پژوهان کشور




۱۳ تصویر از شخصیت امام علی(ع) به روایت یک مسیحی

جرج جرداق مسیحی در وصف علی(ع) می گوید: «ای دنیا! چه می شد که همه توان خود را گرد می آوردی و در هر روزگاری «علی» ای با آن قلب و زبان و امتیازاتش عنایت می کردی!»

جرج جرداق، نویسنده، شاعر و نمایشنامه نویس مسیحی لبنانی است که پدر و مادرش به حضرت على (ع) بسیار ارادت داشتند و بر سردر خانه خود، سنگى را نصب کرده بودند که روى آن جمله لا فتى الا على، لا سیف الا ذوالفقار حک شده بود. جرج جرداق در وصف حضرت علی(ع) می گوید: "ای روزگار کاش می توانستی همه قدرت هایت را، و ای طبیعت، کاش می توانستی همه استعدادهایت را در خلق یک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ و قهرمان بزرگ جمع می کردی و یک بار دیگر به جهان ما یک علی دیگر می دادی".

او با نوشتن کتابی درباره امام علی (ع) بین شیعیان شناخته شده است. کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» مشهورترین کتاب اوست که در ۵ جلد با عناوین «علی و حقوق بشر» ، «علی و انقلاب فرانسه» ، «علی و سقراط» ، «علی و دوران زندگانی اش» و «علی و قومیت عربی» به زبان فارسی منتشر شده است.

۲۰ نکته از سخنان جرداق در کتاب «امام علی صدای عدالت انسانی» را در آن به توصیف شخصیت و بزرگی حضرت علی (که درود خدا بر او باد) برای وجدان های بیدار انسانی پرداخته است، به انتخاب خبرآنلاین در ادامه می خوانید.

شباهت سقراط و علی
* گرچه شرایط، مناسبت ها و روزگار، بین علی و سقراط فاصله افکنده است، اما دو افق کامل در فرزندان آدم و حوا آن دو را گرد آورده است. آنان کسانی هستند که کاری انجام نداده اند مگر آن که محصول آن کار، نمایی از انسان بزرگ و برتر در همان جهان است؛ و سخنی نگفتند، مگر آن که از آن صدای وجدان انسان متحد با عدالت هستی و ارزش های زندگی را می شنویم.
علی و سقراط، هر دو بخش هایی از زندگی شان در شهری سپری شد که در آن اشراف، انحصار طلبان و قدرت خواهان و یاران و بهره وران بسیار بودند. روزگاری که میان حاکم و شهروندان، درگیری ها فراوان بود، معیارهای رفتار و اخلاق همگانی از راه راست خارج شده بود و دیکتاتوری همه چیز را به سود خود می خواست. هر دو پیش از آن، از راه ارتباط مستقیم با بزرگ مردان، تربیت نیکو یافته بودند. گویی سرنوشت می خواست هر دوی آنها در روزگار سرشار از جنگ های ناتمام رشد کنند. سقراط مبارزی آرام ناپذیر بود که دشمنش از او بیم داشت و از دست او به دیگران پناه می جست. علی نیز چنین بود.
سقراط در زندگی چیزهای سخت و خشن را بر می گزید و علی نیز چنین بود. داستان زهد و پارسایی این دو مرد در همه زندگی شان، معروف تر از آن است که دوباره مطرح شود. هر دو مسئولیت خرد و وجدان را در برابر آوارگان، زیان دیدگان، مستضعفان و گمراهان احساس می کردند و همه زندگی شان را در مسیر هدایت و از بین بردن ستم از زندگی مردم گذراندند تا شهید شدند. آن دو اگر می خواستند، می توانستند چنین موضعی را نگیرند و شربت شهادت را ننوشند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۱۸
موسسه دین پژوهان کشور